Янтра е ритъм. Нужно е време за да бъде открит

fabio andrico

Фабио Андрико

Фабио Андрико преподава йога в различни държави, в продължение на повече от 30 години. Той започва своите занимания с йога в средата на седемдесетте години, когато учи Шивананда Йога по време на пътуване до Индия. През следващите години Андрико се запознава с множество различни йога традиции. В крайна сметка той се среща с учителя си, Дзогчен учителя Чьогял Намкай Норбу през 1977г. и има рядката възможност да учи тибетската традиция на Йога Янтра директно от държателя на приемствеността. Андрико е едновременно Хата Йога и Янтра Йога инструктор, както и оторизиран инструктор на Янтра Йога учители. Той преподава Янтра Йога на международно равнище на групи достигащи до 700 участници на различни събития на шест континента.

Иля Журавльов

Интервю с Фабио Андрико

Иля: Как открихте йога и как се зароди интересът ви към духовните дисциплини?

Фабио: Започнах в родния ми град в Италия с един мой приятел, който практикуваше малко йога. Той ми показваше някои неща и аз се заинтересувах. Бях прехвърлил  двадесетте, вече не толкова млад. След няколко години един мой приятел щеше да пътува за Индия и не искаше да пътува сам, така че той ми предложи самолетни билети и всичко останало. Отидох с него и се озовахме в един ашрам в Бангалор с Шри Джйоти, който преподаваше Шивананда традицията Мунгер, Бихарска школа по йога. Така че учих Шивананда йога в ашрама за 4-5 месеца. Практикувах йога по 8 часа дневно, гладувайки. Тъй като в тази система гладуването е природолечение, учителите бяха много строги по отношение на това  да накарат учениците да практикуват природолечение, пречистващи процедури, крии. Всъщност много бързо напреднах от почти нищо до лотос, тъй като практикувах достатъчно всеки ден. Шри Джйоти казваше, че в Мунгер правели много повече – събуждали се на зазоряване, изпълнявали 108 Суря Намскари, отивали на Ганг да правят процедури за пречистване, рецитирали мантри и след това практикували сесията и т.н. Е, аз давах най-доброто от себе си, едно нещо знам – ако практикувате, можете да напреднете много бързо, но ако не практикувате, нищо няма да се получи. Ако се насилвате, няма да постигнете нищо добро, но практиката е важна.

Иля: Но по принцип Шивананда е мек стил, сравнена например с Лйенгарйога.

Фабио: Да, това е така. Преди много години бях на една среща на йога учители в Барселона като представител на Янтра йога и се срещнах с различни известни йога учители, повечето от тях европейци, като Джерард Блиц. Имаше йога учители по различни дисциплини, но все още по това време Аштанга йогата, или Силовата  йога, не бяха особено нашумели, бих казал, че по това време бяха известни класически дисциплини, класически във всеки смисъл. Шивананда беше саняси, бе продължително практикувана в гората. Той следваше четирите етапа на живота точно според Ведите. Аз бях много традиционен. Традицията е трудна за дефиниране, но аз предпочетох по-класически подход към йога.

Иля: И така, кога срещнахте Намкай Норбу и започнахте да практикувате Янтра йога?

Фабио: Мисля, че беше през 1977. По това време учех и се опитвах да прилагам знанието си по един прост начин в курсовете, които водех. Всъщност преподавах в един център на Йога федерацията, опитвайки се да дам най-доброто от себе си. По това време се срещнах с Норбу и получих учение по Янтра йога от него. Така че започнах също да практикувам Янтра йога и след известно време започнах, не точно да преподавам в истинския смисъл, но посещавах един Дзогчен център в Наполи, защото това беше мястото, където учех в Университета за източни изследвания, така че вечер ходех в този център, където водех практиката по Янтра йога. Правех това в течение на 4 години, всяка сутрин преподавах Хата Йога и вечер водех практика по Янтра йога. В същото време изучавах „Книгата за Янтра Йога“, за да разбера основополагащата философия по-добре. Всъщност преподаване и учене едновременно е най-добрият начин да учите по-бързо и по-задълбочено. След известно време хората започнаха да ме канят на различни места да преподавам Янтра йога и така постепенно станах официален учител по Янтра йога. Получих официален сертификат на Янтра йога учител. Така че по този начин започнах да преподавам по-официално и след няколко години започнахме да обучаваме други хора за Янтра йога учители, тъй като интересът растеше, а с това нарастваше и необходимостта от Янтра йога учители.

Иля: Всичко това в  Дзогчен общността ли се случваше?

Фабио: Да. Основната причина е, че всички аспекти на Янтра са свързани с практиките Ца Лунг и е необходим поне минимален контрол и разбиране, а също така и трансмисия, в противен случай все едно реалният живот липсва. Можете да видите формата и всичко останало, но това не е достатъчно. И ако просто искате да правите това от любопитство, вие си играете с някои аспекти на пранаяма и енергията, а това не е много добра идея, освен ако не следвате пътя под надзора на оторизиран учител със задълбочени познания.

Иля: Положението беше същото и с индийската Хата йога, докато тя не стана модерна на Запад.

Фабио: Да, защото истинската Хата йога трябва да се практикува на такова ниво. Практикуването само на асани не е „пълният пакет“. Ето защо Патанджали раздели йогата на толкова много нива, където асаните са само една от стъпките. Ето защо толкова много училища преподават асани дълго време преди да позволят на студентите да започнат пранаями, защото тялото трябва да бъде подготвено. Може би те преподават някои прости пранаями, като нади шодана, но без да навлизат по-дълбоко в такива аспекти като задържания.

Иля: Нека да обсъдим конкретно вашата приемственост на Янтра йога. Доколкото знам, има няколко стила на асана практики в традицията на Тибет, под общото название Трул Кор, но те ​​могат да се различават в зависимост от приемствеността?

Фабио: По принцип когато има серия от учения, когато става въпрос за практика Ца Лунг, практики които се занимават с каналите (Ца) и прана (Лунг), имаме също и Трул Кор. Това е един вид помощ, подготвителни упражнения, целящи да подготвят основата и да поддържат определено състояние. Например има осем движения в Янтра, които са много важни в началото, защото те помагат да се променим, да препрограмираме начина си на дишане, състоянието на нашата енергия. Така че за да практикуваме правилно, ние прилагаме Ца Лунг. Но докато практикуваме Ца Лунг, винаги е добре  да практикуваме и Трул Кор, защото това освежава основата.

Иля: Значи, ако разбирам правилно, Трул Кор е по-скоро свързан с физически упражнения, а Ца Лунг се занимава повече с енергията?

Фабио: Не, не бих казал. Ще бъда честен с вас, не съм запознат толкова добре с другите традиции, за да мога да правя генерални заключения. Съмнявам се, че Трул Кор система, толкова ясна и богата като Янтра йога, изобщо съществува. Има само няколко движения в Трул Кор, докато в Янтра йога те са 108. Но в нашата Янтра йога вече има някои аспекти на Трул Кор и Ца Лунг, има 5 различни пранаями, където 3-та, 4-та и 5-тата са вече Ца Лунг практики, защото те боравят с канали и чакри. Ако сте напреднал Янтра йога практикуващ, можете да практикувате всички Ца Лунг практики, които пожелаете. Няма да имате никакви проблеми ако имате правилната основа, състояние, разбиране, знания и обучение.

Иля: Трябва ли да се получи определено посвещение, за да се започне практиката?

Фабио: Всъщност това не е нужно за Янтра. Но за специфични методи на Ца Лунг, зависи как сте ги получили, в коя традиция, възможно е да имате нужда от специално посвещение.

Иля: Доколкото знам източникът на  Янтра йога е Тантра, написана от Вайрочана през 8-ми век. Легендата гласи, че той е получил тези инструкции от Падмасамбава, учителят, който е донесъл тантрическия будизъм в Тибет от Индия. Думата „Янтра“  тук не е геометрична картина за медитация, както е в индийската традиция, а вариант на превод на тибетската дума  „Трул Кор“, т.е. „комплекс от движения на тялото“.  Има ли непрекъсната приемственост от Вайрочана?

Фабио: Първоначално е имало три текста: текстът Трул Кор, текст с описание на медицинските ползи, какво се случва на нивото на петте прани, нервите и ставите и тези две книги са публикувани. И 3-тата книга е била практиката Тумо, която е била изгубена, няма копие на текста. И това е бил по-специфичен аспект на Ца Лунг.

Иля: Знам, че Тумо (йога на вътрешната топлина) е една от шестте йоги на Наропа.

Фабио: Да, но това е само една традиция, наред с няколко други.

Иля: Значи ли това, че Шестте йоги е от Кагю, а Дзогчен има различна традиция?

Фабио: Да.

Иля: Знам, че Милам (йога на ясните сънища) също е включена в Шестте йоги на Наропа и Намкай Норбу също преподава Йога на съня.

Фабио: Мисля, че средствата са едни и същи, но може би методите са различни. Не съм експерт, за да мога да обясня дали има разлики и какви са те, но не е задължително същото име да означава едно и също нещо. Много често термините, които чуваме, според различните традиции може да означават различни неща, а думата може да е една и съща.

Иля: Намирам за интересно това, че всички упражнения в Янтра йога са динамични и няма статични пози.

Фабио: Да, освен седящите пранаями.

Иля: Смятате ли че това се дължи на студения климат в Тибет или има фини причини, произтичащи от работата с енергията?

Фабио: Не, не мисля, че това е само заради климата, такава е структурата, такива са характеристиките на практика. Аз също съм мислил за това. Вайрочана не се е учил в климата на Тибет, той е донесъл много неща отвън. Той е бил известен като голям преводач, отишъл е в Индия и се е върнал с много текстове на различни учения.

Иля: Бихте ли описали накратко нивата на Янтра йога?

Фабио: Всъщност няма истински нива. Може само да се говори за отворено/затворено ниво поради горепосочените причини. Тъй като някои неща можете да научите открито с определена полза от такава практика, докато други неща няма смисъл да се преподават без трансмисия. Но в структурата на ученията няма нива, в смисъл, че поредицата от всяка една от 5-те групи (5 групи с 5 основни позиции във всяка, плюс това, че всяка Янтра има два варианта, така че общо има 25 Янтри, като всяка група обхваща пет задържания на дъха, винаги в същата последователност – отворено задържане, насочено задържане, затворено задържане, изтеглено задържане и празно задържане), са по-скоро свързани с аспекта на дишането, отколкото със сложността.

Иля: Но в книгата видях някои пози, който изглеждаха много сложно, като например Ganda bherundasana, много напреднало извиване на гърба. Начинаещият прави ли всички „Осем движения“ в последователност, или започва стъпка по стъпка?

Фабио: Това зависи от способността на практикуващия, но очевидно на първо място преподаваме подготвителните практики. Но моята теза е, че в самите групи на Янтра, в основните янтри – позицията на свитото задържане или насоченото задържане в първата група за някои хора е много по-сложно от това в третата група. Няма повишаване на трудността когато преминаваме от първата група към следващите, разбира се има вариации, които като цяло са по-трудни от основната позиция. Вярно е обаче, че тези от първата и втората група са малко по-лесни. Когато практикуващият започва 3-та група, добавя някои напреднали движения, става въпрос за начина на скоковете. Разбира се ако човек не практикува целенасочено, не е необходимо да добавя това, но ако го практикувате, след това започвате да вървите по-конкретно в определена посока. В Хата йога има последователност от асани, например последователността, която аз съм учил в Ришикеш, където има определен брой асани, които се балансират, компенсират се едни други. Всяка Янтра последователност също така е балансирана в себе си – ако има усукване надясно със задържане на дъха – винаги ще има усукване на ляво, без задържане, просто като контра-баланс. След това ще има повторение на другата страна, но отново с контра-баланс. Също така петте Янтри на групата се контра–балансират една друга. Координацията и хармонията на Янтра йога са невероятни.

Иля: Смятате ли, че Янтра йога е създадена от самия Вайрочана?

Фабио: Не мисля нищо, просто не знам. Знам, че Вайрочана я е съставил и написал.