teacher-training2

   Янтра йога е една от най-старите записани йога-системи в света. Тя е дошла до нас през Тибет – страна, притежаваща обширно, богато будистко знание и наследство. Уникалните серии от позиции и движения в Янтра йога, комбинирани със съзнателно дишане, могат да помогнат на индивида така да координира енергията си, че умът да се отпусне и да намери своето автентично равновесие.

Много от позициите,използвани в Янтра Йога, са подобни на тези в Хата йога, но начинът, по който се гледа на тях и по който се прилагат, значително се различава. Янтра йога използва поредица, състояща се от седем фази на движение, свързана със седем фази на дишане. По-специално, позицията в централната фаза на всяко движение помага за създаването на специфично задържане на дъха, което работи на много дълбоко и фино ниво. По тази причина не само основната позиция е от значение, но също това задържане и цялото движение.

Системата на Янтра йога съдържа широк диапазон от движения, които могат да бъдат прилагани от всеки. Това е превъзходен метод за постигане на оптимално здраве, релаксация и баланс, чрез координацията на движение и дишане.

В днешно време не е нужно човек непременно да следва определен духовен път, за да практикува Янтра йога, поради което всеки може да я практикува без ограничение. Този основен и богат метод е свързан с дълбоката същност на Дзогчен ученията и в продължение на хилядолетия е бил преподаван с цел откриване на истинското есествено състояние.

Историята на Янтра Йога

Янтра Йога е базирана върху древния текст Нйида Каджор (Nyida Khajor), известен в превод като “Обединението на Слънцето и Луната”. Този текст бил написан през 8-ми век от Вайрочана, един от най-умелите будистки учители и преводачи на времето си. Оттогава насам това учение било предавано от учител на ученик в непрекъсната последователност. Настоящият държател на тази приемственост, Чьогял Намкай Норбу, е известен учен в областта на културата и Дзогчен учител.  Той написал детайлен коментар към този основен коренен текст през 1976г., въз основа на своето собствено задълбочено обучение и разбиране на Янтра йога, който текст той получил директно от своя чичо Тогден Угйен Тендзин (Togden Ugyen Tendzin) и други учители в Тибет.

Чогял Намкай Норбу предава Янтра йога на запад от началото на седемдесетте години на XX век. Неговият великолепен завършен текст, наречен Неопетнено огледало от скъпоценни камъни (Stainless Mirror of Jewels), в момента се издава от Snow Lion Publications, Ithaca, New York. Книгата, която е базирана на този текст и носи заглавието Янтра йога: тибетската йога на движението, вече е издадена и може да бъде поръчана от нашия уеб магазин: (http://www.shangshungstore.org/index.php?l=product_detail&p=40)

Чьогял Намкай Норбу за Янтра Йога:

Янтра Йога, Да Откриеш Истинското си Състояние

(Извадки от беседа върху Янтра йога, дадена от Ринпоче в Ню Делхи, Индия, на 23 Ноември 1993*)

Бих искал да дам малко информация за Янтра йога, която е тибетска традиция. Думата Янтра е санскритска, но има различно значение в тибетския език. Янтра може да значи „геометрична форма”, каквато е мандалата, или може също да значи „движение на тялото”. На тибетски ние казваме трулкор (trulkhor), което значи „движение”. Използваме движение, за да координираме и направляваме нашата прана, или жизнената си енергия.

Янтра йогата, която аз преподавам, се нарича Нйида Каджор (Nyida Khajor). На тибетски нйида означава „слънце и луна”, а каджор означава „обединение”. Това е и заглавието на оригиналното учение, предадено от Вайрочана, който е бил един от най-значимите ученици на Гуру Падмасамбава, бил също и велик преводач.

Вайрочана получил предаването на това учение за Янтра йога от Гуру Падмасамбава, който пък го получил от един велик махасида, наречен Хумкара. След това то било предадено от Вайрочана на Юдра Нйингпо и на други учители. Това е приемствеността на това учение.

Освен този текст, съществува и устно предаване на Янтра йога. Много е трудно да бъде разбрана Янтра йога само с четене на оригиналния текст, без да имаме учител. Практикуващите Дзогчен са прилагали тези методи в течение на векове. Аз ги научих предимно от един от моите чичовци, който беше йогин и отличен практикуващ Янтра.

В практиката на Янтра йога ние ползваме своите тяло, глас и ум. Ползвайки тялото, ние изпълняваме позиции и движения, с гласа ние изпълняваме много пранаяма техники (или дихателни упражнения), а с ума има много начини да се концентрираме и да визуализираме. Целта е да преминем отвъд оценяването и мисленето с нашия ум, а това ние наричаме съзерцание. Когато прилагаме всичките три аспекта заедно, имаме шанса да достигнем до истинско познание или до разбирането за нашето изначално състояние – нашето автентично състояние. Това е истинското значение на „йога” в Янтра йога.

*От The Mirror, международният вестник на Дзогчен общността на Чьогял Намкай Норбу Ринпоче, брой 28 септ./окт. 1994г.